Yoga nidra voor het slapen gaan

Yoga nidra is een vorm van yoga dat is ontwikkeld rond het jaar 1950 in India. Letterlijk vertaald betekent het: “slaap van de yogi” of “yoga slaap”. Het vindt plaats in het stadium tussen wakker zijn en slapen. Je slaapt nog niet echt, maar van echt wakker zijn is ook geen sprake meer. Deze fase van slaap vraagt om ontspanning van lichaam en geest. Yoga nidra kan helpen om dit te bereiken.

Slaapmeditatie voor goede nachtrust
Denk je rustig te gaan slapen, komen er allerlei ongewenste gedachten omhoog die jou beletten om te gaan slapen. Van ontspanning is geen sprake meer en juist dat heb je nodig om lekker in slaap te kunnen vallen. Hier kan yoga nidra een belangrijke bijdrage leveren. Waar je bij andere vormen van yoga actieve houdingen aanneemt, bevind jij je tijdens yoga nidra in een liggende rughouding in bed. Het doel van yoga nidra is lichaam en geest klaar te maken voor de slaapfase door een diepe ontspanning te bereiken. Dit gebeurt door het onderbewustzijn aan te spreken.

Hoe werkt yoga nidra?
Op het moment dat jij comfortabel in bed ligt, luister je naar gesproken instructies die ervoor zorgen dat bepaalde lichamelijke processen worden geactiveerd, zonder dat jij hier bewust voor kunt kiezen. De ademhaling is hierbij niet weg te denken. Door de focus op de ademhaling te leggen, worden chemische reacties geactiveerd die hun uitwerking hebben op het autonome zenuwstelsel. De hartslag en bloeddruk veranderen en er worden door de hormoonklieren hormonen afgegeven die pijnstillend werken. Alles om een staat van ontspanning te bereiken.

Onderbewustzijn doet het werk
Wat wij doen wordt voor een groot deel geregeld door het onderbewustzijn. Best knap hoe het lichaam zaken regelt, zonder dat wij hier invloed op hebben. Op het gebied van onderbewustzijn kun je denken aan:
leerprocessen
gedachten
gevoelens
berekeningen

De kracht van het onderbewustzijn is enorm groot en noodzakelijk om ons in leven te houden. Kenmerkend voor het onderbewustzijn is de snelheid, de effectiviteit en het feit dat het niet waarneembaar is. Al deze factoren helpen ons om gezond te worden op een natuurlijke manier. Volledig buiten onze invloed om is het lichaam dus in staat om ons te leiden. Met yoga nidra wordt het onderbewustzijn aangesproken en kunnen wij als mens diepere lagen van bewustzijn bereiken. In de hersenen worden hierdoor bepaalde hersenfrequenties geactiveerd.

Ontspannen in slaap vallen
Als hulpmiddel kan yoga nidra versneld zorgen voor de afbraak van stresshormonen. In onze slaap worden deze hormonen ook afgebroken, maar minder snel. Door yoga nidra in te zetten worden lichaam en geest gemotiveerd om te herstellen. Na afloop van een yogasessie voel jij je waarschijnlijk heerlijk uitgerust en een stuk zekerder. De werking van deze vorm van yoga werkt nog even door. Dit komt doordat de hormonen die zijn afgegeven nog urenlang in het bloed circuleren. Een fijne bijkomstigheid.

Regelmatig yoga nidra inzetten
Deze effectieve manier van ontspanning kent geen nadelige effecten, maar kan jou wel veel goeds opleveren. Door regelmatig yoga nidra in te zetten versterk jij je lichaam en verlaag je het stressniveau. Daarnaast kan de werking van yoga nidra via het zenuwstelsel gemeten worden. De signaalstoffen tussen zenuwcellen gaan zich gezonder gedragen onder invloed van deze yogavorm. Yoga nidra kent positieve effecten op het:
bloedvatenstelsel
zenuwstelsel
hormonale stelsel

De lichamelijke stelsels zorgen ervoor dat lichaam en geest zich goed kunnen ontspannen. Hierdoor kunnen (chronische)n klachten verminderen of zelfs verdwijnen. Je gehele gestel wordt op deze manier gezonder en dat straal je uit.

Gezondheid verbeteren met yoga nidra
Behalve een beter slaappatroon is met yoga nidra veel winst te behalen op het gebied van:
concentratieproblemen
gespannenheid
neerslachtigheid
hoofdpijn
gewrichtspijnen
verkramping van spieren

Deze factoren hebben op hun beurt allen een uitwerking weer op je slaappatroon. Met het toepassen van yoga nidra help jij je lichaam en geest dus op meerdere manieren om weer in balans te komen.